03 t/m 11-11

03-11-2023

Caminito del Rey

Waren vroeg bij de ingang (8:30 uur), bezoekers met een gids en een kaartje via internet gaan voor, niet echt vervelend.

kaartje kost €10 een stuk goedkoper dan op internet, retour bus kost €2,50. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

04-11-2023

Vandaag zijn we uitgenodigd bij de zus van een vroegere vriendin (45 jaar geleden) van Ralph om te komen eten. Afgesproken is rond 17:00 uur.  Daar ons ritje vandaag niet zo lang was hebben we een omweg gemaakt. Dan moet ik toch zeggen, tis hier echt prachtig, zagen heel veel huizen die letterlijk in de bergen zijn gebouwd

21 t/m 2-11

28-10-2023

Laatste 1000 km op eieren gereden, was bang dat de ketting zou breken, het geratel en geknars werd steeds heftiger. Was super blij toen we eindelijk bij Elana en Rafe arriveerde, nu nog hopen dat de onderdelen die Gijs had opgestuurd in goede orde zouden aankomen. Eerlijk is eerlijk zonder Gijs was het niet voor elkaar gekomen, en ik had het geluk dat we bij Rafe mochten blijven zolang we wilde. Dat is toch geweldig!!

Gijs had de onder delen s’maandag verstuurd en woensdag had ik ze al in mijn handen. Hadden nu alleen nog loctite 243 nodig, ook daar had ik Rafe voor nodig, dag laten stond het op zijn burea. Helemaal happy 😄

27-10-2023

Nog een mooie detour gemaakt, met een klein stukje van de aardbeving. Mensen hebben het niet best, leven in tenten en  ‘s nacht is het verschrikkelijk koud, diep respect.

Zie filmpje

30-10-2023

Was super gezellig, helaas komt er aan alles een eind. Bedankt Elana en Rafe !!!

2-11-2023

Vanmorgen afscheid genomen van Roberto, wat een aardige man  We hebben een hoop spullen bij hem achtergelaten die hij voor ons gaat opsturen, zijn vooral campeer spullen. Vandaag zijn we door de bergen gegaan, ondanks de regen was het echt prachtig. Zijn door het dorpje Setenil gekomen waar we een lekker bakkie koffie hebben gedronken

We wilde ook nog graag de Caminito del Rey doen, volgens internet was het allemaal volgeboekt, achteraf lariekoek., was helemaal niet druk. Dus gaan we dit morgen ondernemen.

16 t/m 21

Dakar: Een stad waar ik niet langer dan een weekeind naartoe zou gaan. Tis heel druk en benauwd warm. Zonder airco is het bijna niet te doen voor een Europeaan

17-10-2023.
Moet toch even wat kwijt over Senegal, net nu we weer de grens over gaan steken. Ik dacht dat ik hier in een warm bad terecht zou komen, niet dus. Van de prachtige natuur maken ze een grote bende, daarnaast staan ze de hele tijd te schooien of je geld af te troggelen met allerlei troep. Nu hoorde ik dat die kinderen geronseld worden in Mali, als ze per dag 1000 (€1,5) van de dingen bij elkaar schooien krijgen ze eten, super triest.
Wat betreft de vervuiling, zit dan op mijn motor een beetje na te denken over blikjes met statie geld, schiet dan in de lach, verder maar niets over zeggen 😉.
Dan de dieren ezels, geiten, paarden, honden en katten. Van dit rijtje zijn de paarden en ezels het slechtste af, krijgen continu slaag en staan heel de dag pal in de zon. Stak vandaag een ezel over met van die hoeven die helemaal opgekruld zijn.
Dan de wegen, om te beginnen in Dakar, niets dan file’s en alles rijd door elkaar en de secundaire straten zijn onverhard. Kom je dan buiten de stad, dan is het verstandig om hele sterke schokbrekers te kopen, wat een hobbels 🤪.

Je moet hier zeker naartoe komen en er zelf je menig over vormen, mijn zal je hier niet meer zien Hahahaha

18-10-2023

vanmorgen de grens van Mauritanië weer overgestoken, wat een afzetterij is dat, waren voor ons twee €260 kwijt. Hoorde van de fixer dat iemand die er bij Rosso was overgegaan €1400 moest neertellen (kan het bijna niet geloven), had wel gelezen dat je daar sowieso flink belazerd wordt. Eindelijk konden we gaan, na wat hobbelen over de gelukkig droge modder weg, moesten we stoppen voor koeien. De herder tikte bij Ralph op zijn voorband en brabbelde dat hij lek was. Goed dat hij het zag. Anders was Ralph mogelijk gevallen. Na wat sleutelen konden we binnen 1 uurtje weer verder.

Na 50km hobbelen kwamen we eindelijk weer op het asvalt, nog ff wat flyers uitdelen om in Nouakchott te komen. Nu weer lekker de rust bij Samba.

20-10-2023

Gisteren de grens Mauritanië/ Marokko overgestoken. Wat een corrupte zooi, na drie uur eindelijk door. Moesten nog 80km naar Hotel Barabas. Waren nu heel wat motorrijders, was er zelfs een bij met een Harley? En wilde ook de Diama grens nemen, kan je op een briefje geven dat hem dat niet gaat lukken. Vandaag was het 280km. Zitten nu in een prachtig plekje midden in de westelijke Sahara

nog even de tandwielen geïnspecteerd. Voor is helaas bar slecht, hoop dat het gaat lukken tot Tarifa?

groetjes uit de westelijke Sahara 😃

21-10-2023

Vanmorgen toch gevraagd of Gijs nieuwe tandwielen en ketting op wil sturen. Wordt steeds slechter en slechter. Hoop dat het hier de 26e aankomt.
Hier laten herstellen heeft geen zin. Heb wat resenties gelezen. Wat een waardeloze BMW dealer hier in Marokko. Snap niet dat BMW zich hier niet terug trekt.

2 t/m 14

5/6 -10-2023

Tiznit is een redelijk leuk Plaats. Hadden niet de tijd om alles ff goed te bekijken. ‘S morgens om 8;00 uur vertrokken voor een rit van 595km naar Foum el Oued ligt aan de kust. Voor mij was het een moeilijke dag. ‘S morgens stikte ik van de slaap. En das echt vechten om wakker te blijven. Zag de temp stijgen naar 44 graden. God zij dank ging het na een cola wat beter. Uiteindelijk waren we om 17:15 uur bij het hotel. Vandaag vroeg op, weer een rit van 530km naar Dakhla. Dag vloog voorbij, geen enkele moeite gehad. Sterker nog was 41 graden en dacht doe er nog maar een paar bij 😀.

Onderweg zie je toch wel veel armoede. Mensen leven in een tent aan de kust. 100km  noord, zuid en oost helemaal niets. Hoe ze het doen?

07-10-2023.  Vanmorgen door Dakhla gereden. Voor mij niet echt bijzonder, geen surfer gezien en vraag me echt af of het in augustus wel heel druk is? De route was vandaag langs de kust naar het plaatje Bir Gardouz ligt 100km voor de grens van Mauritanië, wat een vergezichten, denk vaak van als je hier zou verdwalen ben je ten dode opgeschreven, langs de weg liggen best veel autobanden, waar ze hiermee rijden  is niet al te best. Morgen kunnen we op ons gemak de grens over naar  Nouadhibou. Daar hebben we onze tijd hard nodig voor geld, simkaart enz

8 &9 -10-2023

Wat is er allemaal veel gebeurt de laatste paar dagen. Zal proberen het zo kort mogelijk te houden. Te beginnen bij de “border crossing”, aan de Marokko kant is het een heel gedoe om het land uit te komen. Je wordt wel 100 x gecontroleerd honden, en blijf vooral lachen!!!. Ralph maakte stiekeme een foto, helaas hadden ze het gezien, ze waren ff niet aardig hij moest de foto’s wissen. Aan de Mauritaanse kant, stond onze fixer al met zijn telefoon te zwaaien, zonder zo’n man gaat het echt niet lukken. Uiteindelijk konden om 14:00 naar het hotel in Nouadhibou. Tegen de avond hebben we een wandelingetje gemaakt naar de haven. Zo wat we daar te zien kregen is echt een paar honderd terug. Op de vismarkt stond moest ik bijna overgeven, wat een stank. Blijkt dat alle vissermannen uit `Senegal komen, wat een verschrikkelijke harde werkers!!

S’ morgens weer op weg naar Nouakchot. Onderweg zijn we van de hoofdweg afgegaan  richting de duinen, eerst Ralph plat en ik er achteraan. Zat met mijn pootje klem onder de koffer, na wat graafwerk kon ik gelukkig loskomen. Later werden we nog getild bij de pomp, maar verder was het een prachtige warme (43º) dag. Zitten nu bij iemand in huis zak maar zeggen, hele aardige man.

Senegal, komt nog een verhaaltje

26 t/m 1 okt

26-09-2023. Vanmorgen  om 5:30 uur opgestaan. Nog en beetje opgeruimd en om 6:10 uur waren we onderweg. Als het aarde donker is, rijd het toch een beetje vervelender. Als je dan gepasseerd wordt door een auto is dat fantastisch om te volgen. Denk dat we iets over zeven al door de controle waren. Dan wordt het wachten.

8:30 uur mochten we de boot op

in tanger med ging de controle van de douanen voor spoedig. Ralph zijn navigate werkte niet naar wens. Gelukkig is hij er nu achter wat het was. Ik volg liever, en Ralph rijd liever voorop, prima dus😀

We kwamen door de navigatie op een onverharde bergpad. Was gelijk al een avontuur. Eenmaal beneden moesten we elkaar ff een boks geven. In Tetouan ff een sim geregeld en op naar Oued Laou.

Zitten nu in een fijn appartement.

27-09-2023 Ralph zegt, was mooie dag vandaag , zie filmpje hahaha

28-09-2023.  Fez naar Missour.
Wat een prachtige natuur onderweg. Liefst zou je alles willen filmen.  De thermometer ging vandaar tot 34°.  Ben vergeten om muziek in te voegen. Pas dat aan als ik WiFi heb. 😉

29-09-2023.  Missour naar Imilchil

Begonnen met een goed ontbijtje. Ralph voelde zich niet al te best, en wilde het vandaag rustig aan doen, nou mij heb je. Zijn heerlijk rustig door het prachtige landschap gereden. Oh wat is het hier mooi!! Kinderen zwaaien hun handen van hun lijf, zitten ook boefjes bij die met steentjes gooien. Is niet echt kwaad bedoeld.

Morgen gaan we een rustdag inlassen.

01-10-2023,  Wat een dag vandaag, wat hebben we mooie ruwe wildernis gezien. Sommige paden waren behoorlijk smal. Als je dan in zo’n afgrond kijkt, hoop je toch dat je geen stuur foutje maakt 😳.

Filmpje is iets te lang geworden sorry

23 t/m 25

Vandaag heel relax vertrokken uit de Sierra Nevada. ( Granada). Was een leuke camping.  Stonden een paar gasten ( Belgen) naast ons zonder tentje. Hadden een fietstocht van 6 dagen door de Sierra Nevada gemaakt echt respect!!. Zo zie je maar. Kan altijd gekker 😳.
zitten nu op de camping “ la bella Vista “ aan het strand.    Gelukkig hadden we vanmorgen geboekt. Bij aankomst bleek hij vol te zijn. Hebben nu weer een leuk plekje.  En daar hoort een lekker 🍺🍺🍺 bij.

zitten ff aan het strand. Moet zeggen, heel leuk……., maar als ik die mensen hier zie liggen. NEE niet mijn ding!!!

Hebben net heerlijk gegeten worstjes, pasta, rooie saus, eieren, blikje champignons en tabasco. Normaal ga ik het daar niet over hebben. Maar dit was echt Jammie Jammie. . Het toetje is een heerlijke Rioja Crianza. Vanavond hebben we nog een borrel. Moet op voor we de straat van Gibraltar over steken.

24-09-2023. We zijn vanmorgen naar de kennis van Ralph gereden. Wat een aardige man !! Heeft een mooi appartement, we mogen gebruik maken van  een slaapkamer en badkamer Zitten nu heerlijk in een visrestaurant. Heb hier al meer gezeten  met Lilian en Roos.  Fantastisch!!!

hebben net lekker gegeten. Zwarte rijst komt door de inktvis. Eerlijk gezegd had ik het nog op. De kleur is ook vreemd , maar bijzonder lekker.laten weer in een ander tentje koffie gedronken. Ze kennen hem overal. Hij vertelde dat we het eten gratis kregen. 😉

later hebben we nog een leuke wandeling gemaakt en naar het kitesurfen staan kijken. Phoe wat springen die lui hoog, wou dat ik 30 jaar jonger was, dan zou ik er echt voor gaan 🤪

1. 25-09-2023 Zo was weer een druk dagje. Ferry geboekt, banden gewisseld en wat inkoopjes gedaan en jaaaa naar de kapper geweest. Als buurman en buurman.

18 t/m 22 september

Van vertrek tot 22 september

Weet gewoon niet hoe ik moet beginnen. Wat betreft de reis die ik vorig jaar ook al heb gedaan is het nu leuker om bij Ralph op zijn Polarsteps te kijken. Schrijft mooie verhaaltjes over wat we tot nu toe hebben meegemaakt.

We doen het nu samen. Moet zeggen hartstikke leuk gaat prima zo, en vele malen gezelliger!!! Tot op heden hebben we alleen maar gekampeerd, helaas zal dat een stuk minder worden als we de straat van Gibraltar over steken ( naar alle waarschijnlijkheid woensdag ).

Daar begint de reis pas echt. Totaal andere wereld hou daar van.

Er is aan de site een tab “route” toegevoegd, wil daar van dag tot dag de afgelegde route op posten.

Voorbereiding

Voorbereiding is weer in volle gang. Doe dit al jaren maar telkens is het weer een nieuw avontuur, het liefst zou ik een trekhaak aan de garage willen maken om alle voorkomende problemen aan de motor te verhelpen. Helaas moet me ivm het gewicht flink inhouden. Hoop dit jaar samen met Ralph ons doel te kunnen bereiken. Ralph rijdt een Yamaha Tenere 700 en ik een BMW F850GS adventure. Ben super blij om dit avontuur met hem samen aan te gaan. Vorig jaar ben ik niet verder gekomen dan Tiznit in Marokko, ligt over de weg ongeveer 350km van de westelijke Sahara. We hebben nu samen de datum 18 september geprikt om te vertrekken en we zullen ergens over de helft van november weer thuis zijn. De route zal vanuit Marokko naar Dakhla (westelijke Sahara), Nouakchott, Atar en Saint Louis (Mauritanië) gaan. De weg vanuit Atar naar het Tidjikdja  zal mogelijk ivm met te zware motoren (214kg excl  bepakking)  zwaar worden. De  weg  is  voor  grootste  gedeelte  geasfalteerd, maar door de sterke wind is hij hier en daar overspoelt door zandduinen. We  moeten  hier zoveel mogelijk  Benzine en water instaan.

Eenmaal in Senegal moeten we binnen drie dagen in Dakar zijn voor een stempel, zodat je 15 dagen in Senegal rond kan rijden, mochten we meer tijd nodig hebben kunnen we nog één keer een stempel halen. Voor de rest ligt alles nog open.

Mogelijke route:

koningsetappe is toch wel het stukje in Mauritanie tussen Atar en Tidjikdja. We komen door een oasis en het plaatsje Taoujafet  Prachtig als ik de foto’s mag geloven

Ralph (lantinga),  heeft inmiddels zijn Polarsteps in gereedheid gebracht (woestijnratten).

Hierop zullen ook reisverslagen komen.