Aankomst en eerste dagen verblijf

20-05-2011,
’s Middags samen met John op ons gemakkie naar Amsterdam. Eerst bij Simon aan de jachthaven een biertje gedronken. Daarna een terrasje gepikt vlak blijk het leidseplein. Nog een klein rondje gelopen en op naar het vliegveld. De reis naar Beijing verliep prima. Was een nieuw met iets meer been ruimte. Naast mij had ik een leuk reisgezelschap zitten waarvan ik weer wijzer van ben geworden betreffende China. Ik kon zelfs aardig slapen in het vliegtuig… uiteraard de rest wakker gehouden met mijn gesnurk. Was in een vlieg en een scheet voorbij de douanen en de taxi chauffeur stond netjes op mij te wachten. Dat was heel goed geregeld door Gijsmans.

tja...
tja…

De snelweg naar qui…. (nogwa) is helemaal 3 baans waarbij in de middenberm de mensen onder zeer slechte omstandigheden staan te werken. Je ziet heel veel zwaar transport van staal en auto’s/ Het passeren wordt hier zowel links als rechts gedaan en in de stad is het net een wild west film.

Van verkeerslichten hebben ze hier blijkbaar nog nooit gehoord en een getoeter waarop niermand schijnt te reageren. Als eerste naar de werf en ben daar gelijk bij de heerlijke soep aangeschoven daarna hopsa naar het appartement.

Dat ziet er prachtig en netjes opgeruimd uit. (Niet echt een mannen hok hahahaha).. Daar gewacht op Dakkie met zijn vrouw (xu xuo) en onder het genot van een lekker wijntje wat bij gekletst.

Eten

De maag begon te knorren en een gezellig eetstalletje langs de weg was dan ook gauw gevonden. En dat was heerlijk en zo eenvoudig, snap niet dat zoiets in Nederland niet kan.

Larven

Ik heb daar voor het eerst larven op…… die smaken een beetje naar noten en das echt niet verkeerd!!!

Goeie stemming

De stemming werd naar gelang de flessen leger werden steeds beter waarbij de afsluiter in het appartement werd genuttigd.

22-05-2011,
’s morgens vroeg er uit… de taxi zou om 9 uur klaar staan om een bezoek te brengen aan de minder ontwikkelde plekken.  Je mag dan wel heel blij zijn dat de vrouw van Dakkie er bij was. Ze spreken hier echt geen letter Engels! Onderweg hebben we op diverse plaatsen aangelegd. Ik moet toegeven dat ze hier prachtige dingen kunnen bouwen, we zijn ook nog bij wat arme mensen binnen geweest om daar een kijkje te nemen hoe zij moeten leven.. Ohh wat hebben wij het dan goed. Binnen is helemaal niets en opa en oma leven in een klein kotje in de tuin. Op de terugweg hebben wij een vis restaurant aangedaan. Het eten was heel goed en gelukkig hadden we van te voren niet in de keuken gekeken want daar was het echt een tering zooi en heel vies!!!

In qui…… hebben we nog even wat merkkleding gekocht wat niet van echt te onderscheiden is maar alles wel voor een spotprijsje 😉 Zal er voor zorgen dat mijn koffer vol is voordat ik weg ga.

23-05-2011,
Vanmorgen vroeg op gestaan om naar de werf te gaan. Daar hebben wij een lekker ontbijtje gemaakt en worden de problemen besproken die er nog liggen. Een motor wilde niet starten en later bleek dat een brandstofklep verkeerd zat. Je krijgt wel een beetje kippenvel als zo’n 16 cilinder vol aanstaat te bulderen, wat een kracht zit in zo’n ding zeg!

Even nog over de Chinezen, ik dacht altijd dat die keihard werkten. Nou ik kan je vertellen dat of ze staan maar een beetje te droelen of ze doen hun werk niet goed. Het stikt hier van de de opzichters of chefs die zich nauwelijks verroeren of anders een spelletje achter de computer zitten te spelen. Het geluk  voor hun is dan nog dat er hier zoveel rondlopen waardoor dit het voor de niets doeners redelijk compenseert. Ze zullen denken we doen met velen maar een  beetje maar samen is het een hoop. Nou dan werken wij in Nederland echt wel een stuk harder.