Wat vond ik er van

Ben er wel achter gekomen dat het een heel ander verhaal is dan op de fiets. Vooral de taal. Op de fiets ben je niet zoveel in contact met de bevolking. Is dan ook niet echt z’n probleem. Nu was het vaak jammer dat je niet een gesprek aan kon gaan. Vooral in Brazilië (Portugees)  spreekt bijna niemand een beetje Engels.

Dan het vliegen. Heb 12 vliegtuigen gehad. Nou dat hangt je op een gegeven moment echt je strot uit. Helaas is dit een noodzakelijk kwaad. Het land is zo groot en dat gaat met auto echt niet lukken, daarbij loop je ook een grote kans op beroving. Ook nog een keertje bagage kwijt geweest. En hoe dom kan ik zijn een keer in de taxi laten liggen. Na wat gevloek in een andere taxi gesprongen en na wat zoeken gelukkig de taxi weer gevonden. Dit is echt vette mazzel in een stad zoals Rio.

Veiligheid is in dit land echt niet gegarandeerd. Het is vaak afwegen of je belangrijke spulletjes om je nek meeneemt of ergens beter kan verstoppen. In Rio achter de Copacabana is het bijna iedere nacht wel een keertje raak met schieten. Kortom hou altijd een oogje open en vertrouw niet zomaar iedereen.

Heb natuurlijk maar een klein stukje gezien. Maar wat een prachtig land! Denk het land met de meeste stranden en grootste Amazone (40%) gebied. Daar Manaus (bekent door de Rubber handel) een hele grote stad is leekt het me beter om naar Tabatinga te vliegen. En daar via Leticia een stukje van de Peruaanse Amazone te bezoeken. Dit was een schot in de roos.

Brazilië is een zeer corrupt land waar echt alles maar dan ook alles te koop en omkoopbaar is. Ga er zeker een keertje kijken. Er zijn ontelbare mooie plekken om te bezoeken.

Groetjes,

8 dec. 2018 Kanotocht

Vandaag een kanotocht geboekt 70.000 Cop (€ 19,50). Dacht zal vast niet veel zijn. Als ik maar een beetje kan kanoën is het voor mij al oké.

Werd netjes naar de locatie gebracht waar de tocht zou aanvangen. Kreeg een soort van satelliet foto te zien waar ik allemaal naar toe zou gaan.Kreeg er zelfs ook nog eens twee gidsen bij en het weer was ook heerlijk.

Na flink wat gepeddeld te hebben door de meest mooie watertjes, kwamen we bij een prachtige community met een mooie flora en fauna.

Na wat uitleg van de gidsen in het Spaans (versta er maar de helft van). Ben ik relax wat rond gaan wandelen.

Eenmaal weer terug werd een biertje voor me gehaald. En na het eten kon ik in een hangmatje heerlijk relaxen.

Oortjes in met Joe Bonamassa Drive live op. Oh wat is dat heerlijk chillen.

Dit was echt de krent op de taart.

Groetjes, Frank

27 nov. 2018 Leticia

Ticket geboekt naar Tabatinga. Vlucht Rio de Janeiro-Sao Paulo-Manaus en Tabatinga. Daar ben je wel weer even  een dag mee onderweg. In Tabatinga eerst naar immigration. Dan naar Leticia (colombia) daar weer naar immigration op het vliegveld om zo Colombia in te kunnen pfff heel gedoe.

In eerste instantie een hostel gevonden deze hadden een zwembad waar ik mijn hond nog niet in zou laten zwemmen en de kamer was ook helemaal niets. De volgende dag iets beters gevonden midden in de “stad” Hotel Amazone. Klink al lekker.

Het is een hele kluif om een Engelstalige Amazone gids te vinden die je niet belazerd.  Uiteindelijk eentje gevonden die voor 4 dagen 700.000 cop (190 euro) rekende.

Deze haalde me  ’s morgens om 8:30 uur netjes voor het hotel op. Na kennis gemaakt te hebben met het groepje (Duits meisje, twee Spanjaarden en nog een Nederlander) zijn we in een soort van grote kano met z’n grasmaaier achter op de Amazone in gegaan.

Dan is het ook gelijk actie van de ene boot in de andere kijken naar vogels en apen dan even wat eten en vervolgense weer in een smallere kano (waar je niet teveel in moet bewegen). Deze rost dan vol gas door de beplanting om krokodillen te spotten. Hier hadden we een beetje pech mee. Naar uren varen in het donker geen krokodil te zien. Dacht gelukkig avond….Rust. Niet dus.

Drie wilden in de jungle slapen. Ik ben mee geweest om te helpen de boel op te zetten.  Zo ’s nacht door de jungle lopen is weer een heel ander verhaal. Heel veel Tarantula’s en daar zitten echt flinke bij! Daarbij is er een hels kabaal van alles wat maar kwetteren kan. Na zeker drie kwartier gelopen te hebben kwamen we bij een open plek. Hier moest kamp gemaakt worden en natuurlijk een kampvuur. Dat laatste was een hele klus. Alles is zeik nat in de jungle en na een uur was er eindelijk iets dat op een kampvuur leek.

Hun achter gelaten te hebben ben ik met de gids terug gegaan. Weet wel een ding. Alleen kom je er echt nooit meer uit!!.

Ben in een hangmat al snel in slaap gevallen.

’s Morgens om 8 uur ging het gas er al weer op. Eten en klaar maken voor een tocht door de jungle.  Deze zou 5 uur duren maar werd uiteindelijk 6 uur.  Dat was flink afzien en kreeg het vocht in mijn lichaam gewoon niet op pijl want je zweet als een Otter.

In het begin wil je je laarzen niet onderwater laten gaan maar dat heeft uiteindelijk helemaal geen zin. Want soms moet je tot je kin door het water waden.

Zag een rooie  Boa -constrictor van zeker 2 meter door het water schieten. Wat zijn die dingen rap!!. Ook nog een kleine Anaconda gezien. Moet zeggen dat het dan wel even wennen is om zo diep door het water te waden. We hadden ook twee honden bij en eentje kwam op een gegeven moment terug helemaal onder het bloed van een paar flinke snijwonden. De gids dacht van de klauwen van een mieren eter. Ook zitten hier nog al wat Leguanen, als die een hond pakken zijn ze gelijk dood zei de gids.

Begon door te weinig vocht flink wat kramp in een been te krijgen. Dan is het echt op je tanden bijten en door gaan. Was zo blij dat ik die boot zag. Had daar nog bier in het ijs in leggen. Nou bier is lekker. Maar deze……. Phoe .

Kwamen bij een soort van huis op palen aan. Konden kiezen uit een hangmat of bed. Nou daar hoef ik niet over na te denken. Na het eten zijn we weer uitgevaren om dolfijnen te spotten. Die zitten er genoeg. Om ze te fotograferen is een ander verhaal. Zijn weer onder voor je ze kan knippen. Zitten twee soorten de grijze en de roze.

Daarna hebben we nog wat gezwommen en naar de zonsondergang gekeken, prachtig. Terug op de basis wilde ik graag naar bed. De spanjaard dacht daar anders over. Er moest nog gekaard worden. Was super gezellig. Uiteindelijk mijn bedje.  Schijnt dat ik best hard snurk. Mijn kamer maatje moest me regelmatig wakker maken. Anders kon niemand slapen.

Volgende en laatste dag zijn we gaan vissen op Piranha’s. Heb er drie gevangen en nog een Catfish. Moet zeggen die piranha’s zijn lekker maar de Catfish smaakt mij een beetje teveel naar grond.

Vissen gaat heel eenvoudig, een stok met een stuk draad en haak. Hier een stukje vel van een kip aan of stukje vis dan gewoon laten zakken. Mochten ze niet snel bijten dan met je stok flink door het water rossen. Want hoe meer herrie hoe meer er komen.

Later op de dag ben ik met een speedboot terug naar Liticia gegaan.

Was een mooie belevenis.

24 nov. 2018 Itaipudam

Wat een ding zeg!

Dat wekt zomaar even 20 keer 700 megawatt aan elektrische energie op. En voor de snelle rekenaars onder ons dat is dus 14  Megawatt.

De Lengte is 8 km en hij is bijna 200 meter hoog.  Ik denk dat wij in Nederland iets van max 19 GW nodig hebben om het hele land van energie te voorzien. Dus je kunt wel nagaan hoe groot dit ding wel niet is. Hadden wij maar z’n dam! Nog even een vergelijking, de  Hoover dam in Amerika haalt dit vermogen bij lange na niet (dacht iets van 3GW). De energie wordt verdeeld tussen Brazilië en Paraguay. De dam licht ook op de grens en is volgens mij ook de meest uitgestrekte waterkracht centrale ter wereld.

Hij is echter niet heel mooi, een hoop grijs lelijk beton. Water wat door de dam is gegaan gaat verder in de Paraná en inguazu river. Om vervolgens naar beneden te donderen van de Iguazu watervallen.

Groetjes, Frank

22 nov. 2018 Argentijnse zijde Iguazu watervallen

Na de Braziliaanse kant gezien te hebben was ik toch benieuwt hoe het aan de Argentijnse kant zou zijn. Na een kaartje gekocht te hebben kan je daar door het park vrij rondscharrelen.

De routes zijn wel een beetje raar aangeven. Op de kaart staan ze in een mooie kleur maar in de werkelijkheid is het weer heel anders. Zo is bijvoorbeeld de blauwe de ‘upper trai’ en moet  geel de ‘lower trail’ zijn. Tjeez kleurtjes op de kaart  en namen in het veld. Wat is er nou simpeler dan gewoon een route aangeven met gekleurde paaltjes?

Schrijf dit eigenlijk omdat ik hier al zoveel van die kromme dingen gezien heb. Het loopt hier nog 100 jaar achter, en traag! pfff.

Heb eerst de upper trail gedaan en die was prachtig echt top! En weer wa het ook niet druk. Na nog wat rond scharrelen kwam ik al snel tot de conclusie dat de Argentijnse kant toch net weer iets mooier is dan de Braziliaanse kant.

21 nov. 2018 Iguaza Waterfals

Wow wat een beleving! Die watervallen zijn echt heel erg mooi. De grens van Argentinië en Brazilië loopt dwars door de watervallen heen waarbij het grootste gedeelte (ongeveer 80 procent)  zich aan de Argentijns kant bevind. Ik ben daar met een bootje door de watervallen gegaan en het water spuit werkelijk overal uit.

Echte TOP! een aanrader als je daar naar toe gaat.

Gr,

17 nov. 2018 Buitenwijk van Rio

Buitenwijk van Rio, Vanmorgen fris en fruitig opgestaan. Eerst ff lekker een sauna genomen en een plof in het zwembad er achteraan. Mmmm heerlijk Nha had ook sinds een paar jaar al niet meer op een paard gezeten. Dus dat moest vandaag ook ff. Zhowww. Dat viel best ff tegen. Met opstijgen begon hij al zenuwachtig te doen. En eerlijk is eerlijk. Ik nog meer. Uiteindelijk zat ik er op. Zouden een tochtje naar de waterval gaan maken. Echt niet dus. Ik vond het in de houten paardenbak al genoeg. Beest was me te wild. Was blij dat ik er af was. Vent geld gegeven en op naar het strand. Na wat biertjes was het tijd voor een stevige duik in de golven. Nou zo snel als ik er in ging, zo snel lag ik ook weer op strand. Wat een golven. Strand is echt super.

14 en 15 nov. 2018 Suikerberg en Waterval(utje)

Op naar de suikerberg.

Gelukkig was het er weer rustig. Weet het niet hoor. Ook dit was voor mij niet echt indrukwekkend. Wel wer een mooi uitzicht over Rio. Je kan er een lekker biertje nemen  met wat eten.

Verder nog naar een waterval geweest. Dat was echt een heel stuk lopen maar moest drie keer kijken of het wel een waterval was. Het leek meer op de Oerthe in belgie. De Brazilianen liggen er wel lekker in af te koelen. Het bos er naar toe is ook prachtig met. mooie planten en bomen.

Groetjes,

13 nov. 2018 Rio

Ben een beetje door Rio aan het struinen. Standplaats paar straatjes achter de Copa Cabana een zo goedkoop mogelijk plekkie gevonden. Over het algemeen is het tot dusver best relax. Al moet je wel altijd oppassen hier. Vandaag nu ik hier toch ben de must see  plekken bezocht. Te beginnen bij de Cristo Redentor. Ooit gemaakt in Frankrijk en verscheept in blokken van 16 Ton. Het beeld viel me een beetje tegen. Als je er voor staat is hij niet echt zo van whoooow want is maar 38 meter hoog en heeft een spanwijdte van 28 meter. Wel ben volgens de meest gunstigste tijd hier want het was helemaal niet druk.   Het uitzicht is wel top overigens je kijkt over heel de stad Rio heen. Daar nog even een lekker bakkie cappuccino  genuttigd en door naar de trap Escadaria Selerón.

Trap Escadaria Selearon is leuk om te zien. Door een Chileense Kunstenaar bedekt met kleurige tegeltjes. Wij Nederlanders hebben er ook nog een soort van tree. Was gezellig druk. Denk dat er in de loop van de jaren miljoenen foto’s gemaakt zijn. Om de hoek is er een eettentje waar je soort van kroketten gevuld met vis of vlees kan krijgen. Neem er wel een pot bier bij om weg te spoelen. Paar straatjes verder is een afschuwelijke Kathedraal. Helaas was hij dicht schijnt dat hij van binnen wel prachtig is door het glas in lood wat je aan de buitenkant niet kan zien.